Lars Johansson på
Järnvägshistoriskt Forum 061223
Trafikupplägg och skattemyndigheten
"När det gäller trafiksäsongen 2006 så insåg
ansvariga inom AGJ tidigt att det skulle bli en tuff säsong 2006 dels
med anledning av att många aktiva var intresserade av att deltaga i
SJs 150-årsjubileum och dels att vi låg efter med utbildningen
av lokförare. Det sistnämnda var ett arv och en eftersläpning
sedan en lång tid och man skakar inte fram lokförare på
ett par månader.
Med dessa fakta till grund så anser jag att det var att ta ansvar mot
såväl föreningsmedlemmar som besökare att man redan
från början inser sin begränsning och siktar lågt i
planeringen istället för att ta ”vattnen över huvudet” och
behöva ställa in trafik. Vi har aldrig stuckit under stol med att
2006 skulle bli en sämre säsong än tidigare år. Det
ingick i vår kalkyl och det är ju inte så svårt att
räkna ut att t.ex. 36 trafikdagar borde ge mindre inkomster än
42 eller 52.
Vi har vid trafikmötet i november öppet redovisat i statistikform
alla siffror både från i år och från tidigare år
med olika jämförelser. Vi är medvetna om att vi inkomstmässigt
gjorde en sämre säsong än tidigare eftersom vi hade mycket
färre trafikdagar men glädjande nog kan vi konstatera att folk
fortfarande är intresserade av att åka med oss. Det visar siffrorna
tydligt.
Vi siktar nu framåt, drar lärdom av vad vi fått fram och
ökar på trafiken då vi nu fått ett antal nya lokförare
och det klart på vårt trafikmöte uttalades en klar vilja
att den nu planerade trafikökningen den skall vi nog gå iland
med.
När du talar om att vi under våren 2006 ökade på vår
skuldbörda så är det riktigt eftersom vi valde att finansiera
reparationen av 24:ans hjulaxlar med hjälp av ett banklån. Med
facit i hand så borde den reparationen ha gjorts mycket tidigare. Vi
ser den reparationen som en långsiktig investering varför ett
banklån är ett lämpligt sätt att finansiera en sådan
investering.
Detta på samma sätt som vi för något år sedan
lånade för att finansiera ett större kolinköp eftersom
vi trodde att lokkol skulle bli en bristvara. Nu hade vi fel eftersom det
året efter uppkom möjlighet att köpa bättre kol till
samma pris, men som sagt gjort är gjort och vi har nu kol för ett
antal år framåt.
När det gäller ekonomin så har AGJ de senaste åren
klarat sig utan att behöva utnyttja någon bankkredit eller ta
några ”medlemslån” under vinterhalvåret. Något som
vi alltid under många år tidigare ofta fick göra.
Så något om det som du kallar ”skattesmäll”. Hösten
2005 fick vi ett besked om att Skatteverket ville ha våra synpunkter
på ett förslag från deras sida på at taxera upp föreningen
med anledning av att man ansåg att kabelplogningen var en ”inkomst
av tjänst”. Vi konsulterade några personer kunniga inom skattebranschen
och dessa gav oss det klara beskedet att Skatteverket var ”ute och cyklade”
och var helt fel ute. Med anledning av dessa besked blev vi liksom kanske
många andra förvånade över Skatteverkets ensiga beslut
våren 2006 att upptaxera föreningen. Eftersom vi hade en bra ekonomi
så klarade vi denna skatteinbetalning utan att behöva ta några
lån eller liknande. Vi får dock skjuta vissa investeringar en
tid framåt bl.a. vagnhallsplanerna.
Vi har som bekant gått vidare och överklagat Skatteverkets beslut
och ärendet kommer förhoppningsvis inom kort upp i Länsrätten.
Ärendet är intressant för det är första gången
vi får prövat vad som räknas som ingående i vad en
ideell förening kan göra inom ramen för sin ideella järnvägsverksamhet.
Vi vet vad gränserna går för idrottsföreningar m.m.
men inte inom järnvägssektorn.
Hur det går för AGJ där borde vara av intresse för hela
järnvägssverige då detta beslut kommer att sätta ramarna
på den ideella järnvägsrörelsens skattefria verksamhet
under år framåt. Om vi förlorar i Länsrätten så
är risken stor att vi verkligen kommer att få se ”skattesmällar”
på många håll i järnvägssverige. "
Märkliga uttalanden