![]() |
<<< Kartan är "klickbar" (Sv
Järnvägsfören 1926).
Från Hultanäs fortsatte VÅHJ genom skogsbygd till Triabo station, med handlande och sågverk. Järnvägen gick sedan genom mera leende nejd till Mosstorp, där det fanns handlande och möbelfabrik. 5 km norr om Mosstorp låg Virserum, ett municipalsamhälle med många handlande och hantverkare, hotell, banker, möbelfabriker, grynfabrik och kvarn m m. VÅHJ var klar till Virserum 1911 och järnvägen kallades
då för VVJ: Växjö - Virserums järnväg. 1922
var fortsättningen till Hultsfred klar, och då blev banans namn
VÅHJ: Växjö - Åseda - Hultsfreds järnväg.
Genom denna utbyggnad fick man kontakt med smalspåriga Vetlanda järnvägar
(VJ) i Gårdveda och med Norsholm - Västervik - Hultsfreds järnvägar
(NVHJ) i Hultsfred. Härigenom fick en stor del av landets smalspårsbanor
förbindelse med varandra och det var nu teoretiskt möjligt att
sända gods på 891 mm smalspår från Växjö
ända till Örebro. Att sedan samtrafikbestämmelserna medförde
att detta inte skedde i praktiken är en annan sak. |
Copyright © Stig Lundin 1999-2009