Gräfsnäs station | Sollebrunn |
![]() |
* | ![]() |
Gräfsnäs Slottspark |
60 km från Göteborg | 18 km från Nossebro | Km
60,088 |
Bjärke förs |
![]() |
Gräfsnäs var en av de större stationerna vid Västgötabanan. Under järnvägens första år lastades stora mängder timmer ut på järnvägen i Gräfsnäs, men på sikt skulle stationen bli mest känd som ett populärt utflyktsmål för Göteborgarna. Den gamla slottsparken och den vackra naturen vid sjön Anten lockade. Under många år gjorde tågen även ett lite längre uppehåll vid Gräfsnäs för att resenärerna skulle hinna få något att äta under färden. |
![]() |
Uppförstoring av "generalstabskartan" över
Gräfsnäs.
Kartan visar hur det såg ut på 1930-talet. AGJ nuvarande
station ligger
mittför "79,10". Strax söder därom korsar
Vasaallén järnvägen. På 1930-talet fanns planer på att bebygga stora delar av Gräfsnäs Slottspark. Parken tillhörde då Västgötabanan och det fanns ett sug efter attraktiva villatomter. Vid Gråbo, Björboholm och Sjövik, som låg nära sjön Mjörn, började det bli tätt mellan husen. En exploatering av delar av Gräfsnäs Slottspark ansågs som en lämplig fortsättning. I Gräfsnäs fanns emellertid en stark hembygdsrörelse, som inte ville se någon exploatering av parken. Man fick VGJ på andra tankar och det var efter starka påtryckningar från Gräfsnäs hembygdsförening som VGJ och Riksantikvarieämbetet vid mitten av 1930-talet bestämde sig för att rusta upp Gräfsnäs slottsuin. Järnväg Länk till hitta.se Länk till Gogle maps |
Stationsföreståndare: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stins 1900-1908.., 2 kl ..1918-1930.., 1 kl 1936, tpl 1940-1948, SJ: tpl 1948-1964, xst 1964-..... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post ..1903-1954.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
* | Fortsättning |
Gräfsnäs: | Sida 2 | Övr personal | Trafik | Banvakter | Tidtab 1912 | Tidtab 1925 | Övrig
personal |
Copyright © Stig Lundin 1999-2014