![]()
|
År 1863 öppnades en 42 km lång smalspårig järnväg
från Herrljunga till Borås. Under många år måste
därför allt gods till och från Borås lastas om i Herrljunga.
År 1880 fick Borås normalspårig järnvägsförbindelse med Varberg. Till denna 84 km långa järnväg fick Nydqvist & Holm leverera 5 st tenderlok under åren 1878-80. Det första av dessa lok, WBJ nr 1 "Warberg" ses här på bild. Liknande lok köptes av Södra Dalarnes järnväg. |
![]()
|
Sedan Borås fått normalspårig järnvägsförbindelse
dröjde det inte länge förrän nya järnvägsprojekt
såg dagens ljus. En av dessa järnvägar var den 38 km långa
Kinds Härads Järnväg, mellan Borås och Svenljunga.
Här ses Kindsbanans lok nr 2 "Grefve E J Sparre", tillverkat av Nydqvist
& Holm 1884.
Kindsbanan hade 3 st lok av denna modell. Liknande lok, fastän smalspåriga, levererades 1884-85 till bl a Stockholm-Rimbo, Finspång-Norsholms, Länna-Norrtälje och Hjo-Stenstorps järnvägar. |
![]()
|
Nydqvist & Holm fick under årens lopp ett antal stora lokbeställningar
från SJ. Verkstaden i Trollhättan hade gott anseende, och flera
enskilda järnvägar beställde också sina lok där.
På 1880-talet levererades 15-20 lok per år.
Med åren växte Nydqvist & Holm till en av landets största industrianläggningar. I början av 1900-talet hade man mer än 1000 anställda i Trollhättan. Efterfrågan på järnvägsmateriel hade ökat kraftigt under 1890-talet, och flera konkurrerande lokverkstäder etablerades just kring sekelskiftet. |
Copyright © Stig Lundin 1997