KHJ lok nr 15 byggt 1895. Loket användes på
linjen Örebro-Frövi-Arboga-Köping och på linjen Örebro-Svartå,
som också trafikerades av KHJ.
KHJ 15 såldes 1919 till Östra Centralbanan mellan
Linköping och Hultsfred. Vid ÖCJ hade loket nr 10 och det skrotades
1939 när SJ tog över.
|
|
|
Detta lok levererades 1895 till Köping-Hults järnväg.
Vid slutet av 1840-talet fanns storslagna planer på en järnväg
från Köping vid Mälaren till Hult vid Vänern. Banan
skulle bli en viktig förbindelseled mellan dessa stora sjöar.
Den första delen av KHJ (Örebro-Ervalla, 16 km) öppnades
för trafik på våren 1856. År 1857 öppnades linjen
Ervalla-Arboga, 39 km, men sedan blev det inte mer av de storslagna järnvägsplanerna.
KHJ trafikerade även fram till 1875 linjen Nora-Ervalla, 18
km, vilken öppnades på våren 1856. De första normalspåriga
tågen i Sverige gick alltså mellan Örebro och Nora.
Linjen Örebro-Frövi övertogs år 1900 av SJ för
att ingå i stambanan mellan Örebro och Krylbo. Övriga delar
av KHJ införlivades med TGOJ.
|