KHJ lok nr 15 byggt 1895. Loket användes på linjen Örebro-Frövi-Arboga-Köping och på linjen Örebro-Svartå, som också trafikerades av KHJ.

KHJ 15 såldes 1919 till Östra Centralbanan mellan Linköping och Hultsfred. Vid ÖCJ hade loket nr 10 och det skrotades 1939 när SJ tog över.


Detta lok levererades 1895 till Köping-Hults järnväg. Vid slutet av 1840-talet fanns storslagna planer på en järnväg från Köping vid Mälaren till Hult vid Vänern. Banan skulle bli en viktig förbindelseled mellan dessa stora sjöar. 

Den första delen av KHJ (Örebro-Ervalla, 16 km) öppnades för trafik på våren 1856. År 1857 öppnades linjen Ervalla-Arboga, 39 km, men sedan blev det inte mer av de storslagna järnvägsplanerna.

KHJ trafikerade även fram till 1875 linjen Nora-Ervalla, 18 km, vilken öppnades på våren 1856. De första normalspåriga tågen i Sverige gick alltså mellan Örebro och Nora.

Linjen Örebro-Frövi övertogs år 1900 av SJ för att ingå i stambanan mellan Örebro och Krylbo. Övriga delar av KHJ införlivades med TGOJ.



Nydqvist & Holm levererade även ett stort antal lok till utlandet. Många lok gick till Norge, som fram till 1905 var i union med Sverige. På bilden ses NHB 86, levererat till Norge 1896.

Nydqvist & Holms verkstäder.

Mer om Nydqvist & Holm


Stig Lundins historiska hemsida

Copyright © Stig Lundin 1997