Stig Lundins historiska hemsida

Lite information om personal vid Upsala Spårvägs AB, Uppsala Stads Trafik AB och AB Uppsalabuss före 1980


Hösten 1963 började jag, Stig Lundin, som busskonduktör vid bussbolaget i Uppsala. Jag skulle bara jobba över vintern men trivdes bra och blev lvar i företaget 38 år  Större delen av tiden som deltidsanställd, men jag körde tidvis  mer än vad de heltidsanställda körde.
Jag bodde som liten bara några kvarter från  bussgaraget oxh jag var då ofta dit och tittade. Jag kände igen varenda buss.  Ibland fick jag åka buss (linje 14) till "kindergarten" och det var alltid spännade att få åka  med en av "Boxer-bussarna" från SKV i Katrineholm.
Från 1955 åkte jag mycket buss rill och från skolan med linje 12  som hade konduktör.

.......
.......
.......

Nedan ett första försök till sammanställmimg över mina arbetskamrater vid bussbolaget i Uppsala fram till 1978-1980.
Personalnumren går tillbaks till spårvägstiden, då ordinarie personal hade nr från 1 och uppåt mot 99.  Extra personal hade då nr i 100-serien. Företaget växte och från 1940-talet fick konduktörena nr i 200-seruen. Garage- och verkstadsarbetare fick nr i 300-serien
Denna ordning bestod till i början av 1960-talet, då 100-serien behövdes för ordinarie bussförare. Extraförarna fick då nr i 500-serien, medan "söndagsextra" placerades i 700-serien.. Garage- och verkstadsarbetare fick nr i 800-serien.


Upsala Spårvägs AB - Uppsala Stads Trafik AB - AB Uppsalabuss
Bussförare:
1-19
20-39
40-59
60-79
80-99
100-119
120-139
140-159
160-179
180-199
200-219
220-239
240-259
260-279

280-299
300-319
320-339
340-359
360-379
380-399








Extra: förare
100-119
120-139
140-159
500-519
520-539
540-559
ADT:
700-719
720-739
740-759
760-779



Kond:uktörer
200-219
220-239
240-259
260-279
280-299
Verkst:
300-319
320-339
800-819
820-839
840-859

Trafikförm
Kontoret

Copyright © Stig Lundin 2008-2013