Smalspårig järnväg med 891 mm spårvidd
från Nordmarks gruvfält förbi Motjärnshyttan och Hagfors
till Edebäck vid Klarälven. 55 km. Öppnad 1877. Sidospår
för godstrafik Nordmark-Taberg, 5 km, och Sjögränd-Skymnäs,
12 km, likaså öppnade 1877. Dessa järnvägar byggdes
av Uddeholmsbolaget (UHB).
Ungefär samtidigt anlades en 17 km lång fortsättning
på järnvägen från Nordmark och söderut till
Filipstad av ett särskilt bolag, Filipstads Norra Bergslags Järnväg
(FNBJ). Från 1880 arrenderades denna järnväg av UHB.
År 1890 utsträcktes godsbanan Sjögränd
- Skymnäs med ytterligare 14 km från Björndalsbron till
Munkfors, och järnvägen öppnades då även för
persontrafik. 1904 förlängdes linjen med ytterligare 61 km söderut
till Karlstad. Formellt byggdes denna järnväg av ett eget bolag,
Karlstad - Munkfors Järnväg (KMJ), vilken dock redan från
början var samförvaltad med UHB's järnväg NKlJ. Hela
järnvägen från Karlstad till Hagfors och Filipstad elektrifierades
1921.
I samband med att UHB byggde ett nytt stort sågverk
i Skoghall och planerade för ett pappersbruk strax intill, förlängdes
NKlJ 1915 med ytterligare 10 km från Karlstad till Skoghall.